Welke social media platformen zijn geschikt voor jou

Welke social media platformen zijn geschikt voor jou?

Je weet het vast wel maar het komt er steeds niet van. Starten met social media. Op welk platform moet ik zijn met mijn product en/of dienst? Kan ik met templates werken en welke strategie kan ik erop na houden? Allemaal vragen waar je hier antwoord op krijgt.

Welk social media platform is voor jou?

Laten we voor het gemak beginnen bij het begin. Ga na waar jouw doelgroep actief is, op welk platform. Ga je voor echt heel zakelijk, dan is het slim een account aan te maken op LinkedIn. LinkedIn is een ontzettend fijn platform voor de zakelijke markt, om je te laten helpen door andere ondernemers en informatie te delen. Het is niet per se een sales platform, maar je mag heus wel af en toe je aanbod laten zien. Wel is het belangrijk dat je zichtbaar bent en her en der een reactie achterlaat. Met LinkedIn creëer je snel een groot bereik. Wanneer je iets deelt, waarop gereageerd wordt, wordt het in het netwerk van degene die reageert ook zichtbaar. Heb jij 500 connecties en de persoon die op jouw bijdrage heeft gereageerd 3000, dan komt jouw bericht al snel heel ver.

Instagram

Dit is wel één van mijn favoriete social mediakanalen. Je kan jezelf hier goed laten zien. Er zijn een paar factoren van cruciaal belang:

–       Laat jezelf elke dag zien.

–       Plaats relevante content.

–       Werk met bewegende beelden.

–       Reageer en like.

–       Volg grote en interessante accounts.

Meer
hierover in mijn online training die binnenkort uitkomt. Wil je op de hoogte
gehouden worden? Stuur me dan een mailtje – marga@margeincharge.nl.

Op
mijn Instagram post ik wisselende content, iets wat ook nodig is om engagement
te creëren en te houden. Je leest hier meer over op mijn Pinterest pin op
het bord ‘social media management’.

Facebook

Dit kanaal gebruik ik minder vaak, als in, ik post op Instagram en dan loopt Facebook 1 op 1 mee. Ik weet zeker dat ik andere volgers heb op Facebook (ook heus wel overlap) dus op zich vind ik dit prima kunnen. Of je dit zelf wilt doen, is aan jou, je kan in mijn ogen beter een derde social media platform gebruiken en daar nieuwe content op plaatsen. Op Instagram ben ik echt actief met reageren en ook zelf volgers vinden en actief zijn met mijn content. Misschien ben ik de schilder die haar eigen huis niet schildert, maar ik richt me vooral op LinkedIn, Instagram en Pinterest.

Pinterest

Net nieuw! Voor mij dan. Ik heb een cursus gekocht omdat ik Pinterest een ontzettend leuk platform vind. Wel is voor mij één ding heel duidelijk, ook hier moet je heel veel tijd en energie insteken. Elke dag een pin plaatsen en ook meerdere borden aanmaken. Een test met twee borden is eigenlijk niet mogelijk. Tenminste, je krijgt niet de statistieken waar je naar op zoek bent. Elke dag een pin, onderwerpen die passen bij jouw dienst of product. En dat continue weer. Maak je een nieuw bord, maak dan ook nieuwe pins. Je kan alles met elkaar verbinden, dan bedoel ik dat je afbeeldingen op je website kan plaatsen en wanneer jouw lezers op de afbeelding klikken, kunnen ze de pin opslaan. Ook kan je de link van een Instagram post kopiëren en plakken als link in een pin. Pins kan je ook zeker gebruiken in je Stories, met dan weer een verwijzing naar je Pinterest bord.

Wist je dat Pinterest één van de grootste zoekmachines is? Tik wat in op Google en kijk naar de resultaten, grote kans dat er een Pinterest resultaat tussen zit. Denk dus goed na of dit handig is voor jouw dienst of product.

Met
al deze social mediakanalen geldt: steek er tijd en energie in én start alleen
als je een duidelijke strategie hebt. Zonder strategie schiet je met losse
flodders en dat levert op de lange termijn niet zoveel op.

Vind je het moeilijk om een strategie te bepalen, schakel hulp in! Beter een kleine investering in je strategie zodat je gelijk een goede fundering hebt, dan dat het een frustratie wordt.

Kan ik je helpen?

Nog meer leuke blogs!

FUCK High end

Wat is het waard, high end. Het betekent zoveel als dat je voor jouw dienst een forse prijs kan vragen, want je levert immers een partij waarde waar je u tegen zegt. Mijn bescheiden mening is dat high end niet meer is dan wat andere ondernemers ook aanbieden....

Blog
okt 4, 2022

Waar haal jij de inspiratie voor je social media vandaan?

Inspiratie is een ding. Je hebt het vaak niet als je het nodig hebt, omdat je al veel te lang geen post meer hebt geplaatst op je social media kanalen. Je baalt, maar hoe harder je baalt, het wordt er niet beter op. Inspiratie kan je niet echt dwingen, of eigenlijk...

Blog
sep 8, 2022

Hoe te dealen met sociale media?

Een interessant platform, waar je veel mee kan bereiken, maar er is ook zeker een keerzijde. Zo’n keerzijde die je heel persoonlijk kan opvatten, waar je wakker van ligt en die jouw manier van werken kan beïnvloeden. Een top medium om je aanbod te presenteren,...

Blog
jul 1, 2022

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is Zelf deed ik het ook hoor, daar niet van. Toen ik net begon, was mijn uurtarief ook lager dan nu. Ik heb zeker meer ervaring opgedaan, maar ik ben mezelf ook blijven ontwikkelen, ik doe steeds meer voor mijn klanten en...

Blog
mei 24, 2022

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge Zeker weten dat niet iedereen het doet zoals ik het doe. En ik kan nog veel leren, weet ik zeker. Learning on the job noem ik het. Als je een nieuwe dienst aanbiedt, moet je toch ergens beginnen, nietwaar? Mijn brainstorm...

Blog
apr 4, 2022

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid Het is een rare combinatie, ook eentje die je niet wilt, natuurlijk. Ik besef me dat ik zeker niet de enige ben. Dat het meer een uitzondering is als je in jouw gezin niet te maken hebt met een ernstig zieke...

Blog
feb 16, 2022

Kansen pakken is een vak apart

Kansen pakken is een vak apart Steeds meer merk ik dat ik echt van het kansen pakken ben. Ze liggen zo vaak voor het grijpen, doe er dan wat mee!Ik wil het liefst iedereen toeschreeuwen dat ze geen kansen moeten laten liggen. Je snapt, het gaat niet vanzelf. Het...

Blog
jan 31, 2022

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk Sinds vorig jaar doe ik aan vrijwilligerswerk. Ik was het type dat vooral geld overmaakte en zelf eigenlijk niet echt de handen uit de mouwen stak Ik begon begin vorig jaar met social media voor klanten en toen kwam Rocking Up X-Mas ook op mijn...

Blog
dec 20, 2021

Het geheim van een fijne samenwerking

Het geheim van een fijne samenwerking Een samenwerking is er voor mij eentje op basis van vertrouwen. Zonder vertrouwen kan ik niet samenwerken. Gelijkwaardigheid Daarbij spelen zeker meer factoren een rol. Wat dacht je van gelijkwaardigheid. Dat is er nog zo...

Blog
nov 29, 2021

Waarom social media onmisbaar is voor jou

Waarom social media onmisbaar is voor jou Kan je zonder social media een bedrijf runnen? Ja, het kan zeker wel. Is het slim om social media in te zetten? Ook dat is een duidelijke ja. Samen met een social media manager bepaal je een strategie. Wat is jouw...

Blog
nov 23, 2021