Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is

Zelf deed ik het ook hoor, daar niet van. Toen ik net begon, was mijn uurtarief ook lager dan nu. Ik heb zeker meer ervaring opgedaan, maar ik ben mezelf ook blijven ontwikkelen, ik doe steeds meer voor mijn klanten en bied een hoop waarde.

Die waarde is gewoon niet uit te drukken in alleen een uurtarief. Tenminste, voor de meeste werkzaamheden die ik doe voor mijn klanten werkt het in mijn ogen anders.

Ook ben ik eraan toe met een lead fee te werken. Als het de klant komt aanwaaien, een waardevolle samenwerking of een berg omzet, dan mag ik er toch ook wel van mee genieten? Het waren immers mijn efforts.

Zo werkt het natuurlijk gewoon he. Dat je start met een uurtje-factuurtje is niet zo heel gek, maar weet waar je aan begint. Als ik dit eerder wist, het gaat hierbij puur om de ervaring als ondernemer, dan was ik misschien ook wel anders begonnen.

Een uur kan je maar 1 x inzetten. Hoe je het doet, doe je het, maar je krijgt betaald voor dat uur. Niets meer, niets minder.

Een pakketprijs is een stuk flexibeler. Het gaat er uiteindelijk om wat je doet, dat je dat goed doet en op tijd. Of je er nu een uur mee bezig bent of drie, dat zou voor de klant niet uit hoeven maken. De klant betaalt wat hij/zij ervoor over heeft. Dit heeft zeker ook te maken met de ervaring die je hebt en de werkzaamheden die je doet.

Goedkoop is duurkoop is een oud gezegde maar de waarheid als een koe!

Zelf wil ik best betalen voor kwaliteit. Dat wil ik, omdat ik dat andersom ook zo doe. Als ze met mij samenwerken, krijgen ze een berg kwaliteit én nog wat meer, daar staat een waarde tegenover en dan voldoet een uurtarief gewoonweg niet.

Neem als voorbeeld social media. Je doet dat 2 uur per week, dus je krijgt € 90,- ex btw per week. Je maakt berichten en plant ze in, in die 2 uur tijd lukt het ook nog net wat te doen met engagement en beantwoord je de berichten. De waarde van een post kan immens groot zijn! In een maand tijd verdubbel je misschien de omzet wel, dan heb jij zo’n € 360,- verdiend en de klant € 5000,- (dit is een voorbeeld)

Werk je met een pakketprijs of een lead fee dan staat er een andere waarde tegenover. Dan neem je mee dat de omzet verhoogd wordt door jou toedoen. Een lead fee neem ik tegenwoordig ook mee in mijn offertes. Haal ik een joekel binnen, dan is het niet zo gek dat ik daar een klein deeltje van terug wil zien. Je werkt er beide hard aan, dus je mag er ook beide aan verdienen.

Denk er dus aan, als je ergens een budget van € 35,- per uur ziet staan. De waarde die je meebrengt en wat het oplevert voor de klant heeft niets meer te maken met het budget/jouw uurtarief.

Een indicatie geven, is daarom ook ontzettend lastig. Want je weet niet wat de missie van het bedrijf is. Wat zijn de lange termijn plannen? Wat wil de klant bereiken? Welke rol speel jij daarin? Wat zijn de dromen en doelen voor korte termijn. De klant wil iets bereiken en heeft jou daarvoor nodig. Top! Maar de waarde die jij biedt, moet terugkomen op jouw factuur.

En ook ik heb nog een lange weg te gaan. Misschien iets te bescheiden of te onzeker, maar ik maak stappen! De stappen die voor mij goed voelen om te zetten. Dat doet me goed, daarin ga ik me verbeteren en zo kom ik steeds dichter bij mijn ideaalplaatje.

Gevoel speelt ook zeker een rol. Meegroeien met het bedrijf mogelijk ook, is ook een gevoel waar je zelf over kan beslissen. Een barterdeal kan soms ook een goed idee zijn. Maar bekijk het per klant. Ze zijn allemaal anders, willen allemaal wat anders en daar pas jij je offerte op aan. Inclusief alle waarde die je geeft.

Succes!

Nog meer leuke blogs!

FUCK High end

Wat is het waard, high end. Het betekent zoveel als dat je voor jouw dienst een forse prijs kan vragen, want je levert immers een partij waarde waar je u tegen zegt. Mijn bescheiden mening is dat high end niet meer is dan wat andere ondernemers ook aanbieden....

Blog
okt 4, 2022

Waar haal jij de inspiratie voor je social media vandaan?

Inspiratie is een ding. Je hebt het vaak niet als je het nodig hebt, omdat je al veel te lang geen post meer hebt geplaatst op je social media kanalen. Je baalt, maar hoe harder je baalt, het wordt er niet beter op. Inspiratie kan je niet echt dwingen, of eigenlijk...

Blog
sep 8, 2022

Hoe te dealen met sociale media?

Een interessant platform, waar je veel mee kan bereiken, maar er is ook zeker een keerzijde. Zo’n keerzijde die je heel persoonlijk kan opvatten, waar je wakker van ligt en die jouw manier van werken kan beïnvloeden. Een top medium om je aanbod te presenteren,...

Blog
jul 1, 2022

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge Zeker weten dat niet iedereen het doet zoals ik het doe. En ik kan nog veel leren, weet ik zeker. Learning on the job noem ik het. Als je een nieuwe dienst aanbiedt, moet je toch ergens beginnen, nietwaar? Mijn brainstorm...

Blog
apr 4, 2022

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid Het is een rare combinatie, ook eentje die je niet wilt, natuurlijk. Ik besef me dat ik zeker niet de enige ben. Dat het meer een uitzondering is als je in jouw gezin niet te maken hebt met een ernstig zieke...

Blog
feb 16, 2022

Kansen pakken is een vak apart

Kansen pakken is een vak apart Steeds meer merk ik dat ik echt van het kansen pakken ben. Ze liggen zo vaak voor het grijpen, doe er dan wat mee!Ik wil het liefst iedereen toeschreeuwen dat ze geen kansen moeten laten liggen. Je snapt, het gaat niet vanzelf. Het...

Blog
jan 31, 2022

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk Sinds vorig jaar doe ik aan vrijwilligerswerk. Ik was het type dat vooral geld overmaakte en zelf eigenlijk niet echt de handen uit de mouwen stak Ik begon begin vorig jaar met social media voor klanten en toen kwam Rocking Up X-Mas ook op mijn...

Blog
dec 20, 2021

Welke social media platformen zijn geschikt voor jou

Welke social media platformen zijn geschikt voor jou? Je weet het vast wel maar het komt er steeds niet van. Starten met social media. Op welk platform moet ik zijn met mijn product en/of dienst? Kan ik met templates werken en welke strategie kan ik erop na houden?...

Blog
dec 7, 2021

Het geheim van een fijne samenwerking

Het geheim van een fijne samenwerking Een samenwerking is er voor mij eentje op basis van vertrouwen. Zonder vertrouwen kan ik niet samenwerken. Gelijkwaardigheid Daarbij spelen zeker meer factoren een rol. Wat dacht je van gelijkwaardigheid. Dat is er nog zo...

Blog
nov 29, 2021

Waarom social media onmisbaar is voor jou

Waarom social media onmisbaar is voor jou Kan je zonder social media een bedrijf runnen? Ja, het kan zeker wel. Is het slim om social media in te zetten? Ook dat is een duidelijke ja. Samen met een social media manager bepaal je een strategie. Wat is jouw...

Blog
nov 23, 2021