Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is
Zelf deed ik het ook hoor, daar niet van. Toen ik net begon, was mijn uurtarief ook lager dan nu. Ik heb zeker meer ervaring opgedaan, maar ik ben mezelf ook blijven ontwikkelen, ik doe steeds meer voor mijn klanten en bied een hoop waarde.
Die waarde is gewoon niet uit te drukken in alleen een uurtarief. Tenminste, voor de meeste werkzaamheden die ik doe voor mijn klanten werkt het in mijn ogen anders.
Ook ben ik eraan toe met een lead fee te werken. Als het de klant komt aanwaaien, een waardevolle samenwerking of een berg omzet, dan mag ik er toch ook wel van mee genieten? Het waren immers mijn efforts.
Zo werkt het natuurlijk gewoon he. Dat je start met een uurtje-factuurtje is niet zo heel gek, maar weet waar je aan begint. Als ik dit eerder wist, het gaat hierbij puur om de ervaring als ondernemer, dan was ik misschien ook wel anders begonnen.
Een uur kan je maar 1 x inzetten. Hoe je het doet, doe je het, maar je krijgt betaald voor dat uur. Niets meer, niets minder.
Een pakketprijs is een stuk flexibeler. Het gaat er uiteindelijk om wat je doet, dat je dat goed doet en op tijd. Of je er nu een uur mee bezig bent of drie, dat zou voor de klant niet uit hoeven maken. De klant betaalt wat hij/zij ervoor over heeft. Dit heeft zeker ook te maken met de ervaring die je hebt en de werkzaamheden die je doet.
Goedkoop is duurkoop is een oud gezegde maar de waarheid als een koe!
Zelf wil ik best betalen voor kwaliteit. Dat wil ik, omdat ik dat andersom ook zo doe. Als ze met mij samenwerken, krijgen ze een berg kwaliteit én nog wat meer, daar staat een waarde tegenover en dan voldoet een uurtarief gewoonweg niet.
Neem als voorbeeld social media. Je doet dat 2 uur per week, dus je krijgt € 90,- ex btw per week. Je maakt berichten en plant ze in, in die 2 uur tijd lukt het ook nog net wat te doen met engagement en beantwoord je de berichten. De waarde van een post kan immens groot zijn! In een maand tijd verdubbel je misschien de omzet wel, dan heb jij zo’n € 360,- verdiend en de klant € 5000,- (dit is een voorbeeld)
Werk je met een pakketprijs of een lead fee dan staat er een andere waarde tegenover. Dan neem je mee dat de omzet verhoogd wordt door jou toedoen. Een lead fee neem ik tegenwoordig ook mee in mijn offertes. Haal ik een joekel binnen, dan is het niet zo gek dat ik daar een klein deeltje van terug wil zien. Je werkt er beide hard aan, dus je mag er ook beide aan verdienen.
Denk er dus aan, als je ergens een budget van € 35,- per uur ziet staan. De waarde die je meebrengt en wat het oplevert voor de klant heeft niets meer te maken met het budget/jouw uurtarief.
Een indicatie geven, is daarom ook ontzettend lastig. Want je weet niet wat de missie van het bedrijf is. Wat zijn de lange termijn plannen? Wat wil de klant bereiken? Welke rol speel jij daarin? Wat zijn de dromen en doelen voor korte termijn. De klant wil iets bereiken en heeft jou daarvoor nodig. Top! Maar de waarde die jij biedt, moet terugkomen op jouw factuur.
En ook ik heb nog een lange weg te gaan. Misschien iets te bescheiden of te onzeker, maar ik maak stappen! De stappen die voor mij goed voelen om te zetten. Dat doet me goed, daarin ga ik me verbeteren en zo kom ik steeds dichter bij mijn ideaalplaatje.
Gevoel speelt ook zeker een rol. Meegroeien met het bedrijf mogelijk ook, is ook een gevoel waar je zelf over kan beslissen. Een barterdeal kan soms ook een goed idee zijn. Maar bekijk het per klant. Ze zijn allemaal anders, willen allemaal wat anders en daar pas jij je offerte op aan. Inclusief alle waarde die je geeft.
Succes!