Waarom social media onmisbaar is voor jou
Kan je zonder social media een bedrijf runnen? Ja, het kan zeker wel. Is het slim om social media in te zetten? Ook dat is een duidelijke ja.
Samen met een social media manager bepaal je een strategie. Wat is jouw bedrijfsvisie, wat zijn dromen en doelen die je na wilt jagen. Waarom ben je je bedrijf begonnen. Deze thema’s spelen allemaal mee bij het bepalen van je strategie.
Wel moet je je branding en positie in de markt al voor elkaar hebben.
De strategie is een rode draad door al jouw berichten op verschillende social media kanalen.
Redenen om op social media actief te zijn, zijn:
- zichtbaarheid
- interactie
- omzet verhogen
- positie in de markt behouden
- zichtbaarheid
Je wilt dat jouw (nieuwe) klanten jou ook zien op bijvoorbeeld Instagram en LinkedIn. Zo blijven zij up-to-date van wat jij doet, zien ze wat zich binnen het bedrijf afspeelt en of er nog nieuwtjes zijn. Misschien een leuke actie waar zij van kunnen profiteren?
Interactie
Je wilt jouw (nieuwe) klanten spreken. Waar lopen zij tegenaan bij het niet kopen van een product of dienst. Wat kan jij verbeteren. Welke vragen kan je via social media beantwoorden zodat ze overgaan tot koop. Hoe kan jij jouw klantreis voor klanten verbeteren of toepassen. Interactie betekent het gesprek aangaan, dus reageer dan wel op berichten die je post. Kijk regelmatig wat er gebeurt en welke acties voor jou gelden.
Omzet verhogen
Misschien een hele logische, maar niet iedereen is actief op Facebook of Pinterest om omzet te verhogen. Ze willen wel meer bezoekers op de website omdat ze een blog schrijven, maar zijn niet op zoek naar nieuwe klanten, nou ja, op termijn mogelijk wel. Maar als jij je omzet wilt verhogen, kun je daar social media zeker voor inzetten. Productkennis delen, laten zien welke diensten je aan kan bieden. Een leuke actie om leads om te zetten in kopers. Eindresultaten laten zien zodat ze jouw werk op een presenteerblaadje voorgeschoteld krijgen. Wat kan jij voor hen betekenen zodat ze een aankoop doen. Welk probleem los jij voor hen op.
Positie in de markt behouden
Je bent een grote speler in de branche en dat wil je graag zo houden. Met statements laat je zien dat je er bent en hoe! Je kan laten zien waarom jouw bedrijf marktleider is. Je hoeft hiervoor niet arrogant te worden, integendeel, er zijn verschillende manieren om te laten zien dat je gewoon de beste bent.
Vaak gaat het al mis bij het maken van een strategie. Als je daar de kennis niet van hebt, schakel dan professionele hulp in. Losse flodders hebben geen zin. Zonde van je tijd en energie. Beide kan je wel beter gebruiken toch?
Heb je de strategie wel op orde. Dan kan je beginnen. Toch zijn er dan nog wel een paar valkuilen waar je keihard in kan donderen:
- Je hebt geen inspiratie.
- Je hebt geen tijd.
- Je vindt het niet leuk.
- Je bent niet consistent zichtbaar.
- Jouw klanten herkennen je niet.
- Je post geen kwaliteit.
- Moet ik doorgaan?
Er speelt dus wel het een en ander mee. De bovengenoemde punten zijn zaken waar veel ondernemers mee de mist in gaan. Logisch, ze hebben wel wat beter te doen. Geld verdienen bijvoorbeeld! Als jij ook geld wilt verdienen, besteed dan je social media uit. Zo groei je op LinkedIn, Instagram en Pinterest en ondertussen verdien je je geld. Win win!
Als je nu wilt weten hoe ik het zou aanpakken, neem dan effe contact met me op.
Let’s go!