Ontwerpen met Canva

Ontwerpen met Canva

Canva is voor mij de ultieme tool, die ik ook dagelijks gebruik. Met Canva kan je ontzettend veel kanten op. Al is het maar om inspiratie op te doen. Je kan sjablonen kiezen, jezelf opnemen en echt van alles ontwerpen. Je hoeft geen graphic designer te zijn om met Canva te werken. Wel is het mooi meegenomen als je een beetje creatief bent.

Op Pinterest geef ik je heel veel voorbeelden van de social media templates die ik heb gemaakt voor mijn klanten en mijzelf. Je kan vanaf scratch begonnen of je laten inspireren door de bestaande sjablonen. Ik maak vaak een hele nieuwe omdat ik altijd uniek wil zijn. Ik kijk wat bij de klant past en gebruik natuurlijk ook die huisstijl. 

Naast social media templates kan je nog aan de volgende sjablonen denken om te ontwerpen voor je klanten:
• Pin
• Flyer
• E-book
• CV
• etc

Flyers zijn nog steeds interessant om te delen, zowel online als offline. Zie hieronder een voorbeeld:

Ontwerpen met Canva

Vooraf geef ik altijd aan dat ik geen grafisch ontwerper ben, wel ben ik heel creatief. Dus ik kan wel vertalen wat de klant in haar hoofd heeft. En heel eerlijk, dat lukt niet altijd. Soms krijg ik het niet voor elkaar, maar daar moet je naar jezelf en naar de klant toe ook eerlijk in zijn, soms matcht het gewoon niet. Dat kan, is niet erg.

Voor de lokale haarsalon, met specialisatie in haarwerken heb ik een folder ontworpen om in het ziekenhuis neer te leggen. Daar komen mensen die ziek zijn en een haarwerk nodig hebben. Door alleen deze folder neer te leggen (niet eens uit te delen) krijgt zij regelmatig nieuwe klanten. Zij is hier enorm blij mee, omdat het maken van haarwerken haar passie is.

Vaak gebruik ik templates om herkenbaarheid uit te stralen op de verschillende social media kanalen. Met de juiste huisstijl, tone of voice en afbeeldingen bereik je naamsbekendheid, iets waar veel bedrijven mee starten bij het uitwerken van een social media strategie

Een paar tips:
• zorg dat je weet wat de klant wil;
• maak een eerste opzet zodat je dat eerst met de klant kan bespreken voordat je verder gaat (al zit je niet in de goede richting heb je er geen uren werk inzitten);
• gebruik de huisstijl van de klant (vraag dus naar kleurcodes en lettertypes);
• check met de klant of zij akkoord is met stock afbeeldingen of liever zelf beelden maakt of laat maken.

Ga dus echt in het hoofd van je klant zetten en vertaal dat naar een ontwerp. 

Ik doe trouwens niet aan correctierondes. Het moet perfect worden. Punt. Dus ik zorg voor een gelikte eerste opzet zodat de uitstraling duidelijk is, daarna maak ik het af en maken we de laatste aanpassingen. In mijn geval is het nog niet voorgekomen dat ik er vervolgens nog dagen mee bezig ben. 

Wil jij meer weten over hoe je Canva kunt gebruiken? Neem dan contact met mij op!

Nog meer leuke blogs!

Succesvol ondernemen op jouw voorwaarden!

Een bedrijf starten is een mooie manier om bijvoorbeeld financiële vrijheid te krijgen en om te bepalen wanneer jij wil werken. Jouw eigen regels gelden! Maar er is meer voor nodig dan alleen ambitie. Met de juiste investeringen, strategieën en plannen kan iedereen...

Blog
dec 29, 2022

Waarom ik ga voor duurzame bedrijven

Een duurzame samenwerking is voor mij dus samenwerken voor de lange termijn plus samenwerken met groene bedrijven. Bedrijven die iets bijdragen aan deze planeet. Het valt niet mee om als individu het goede te doen. We worden zo misleid, etiketten die niet leesbaar...

Blog
dec 12, 2022

FUCK High end

Wat is het waard, high end. Het betekent zoveel als dat je voor jouw dienst een forse prijs kan vragen, want je levert immers een partij waarde waar je u tegen zegt. Mijn bescheiden mening is dat high end niet meer is dan wat andere ondernemers ook aanbieden....

Blog
okt 4, 2022

Waar haal jij de inspiratie voor je social media vandaan?

Inspiratie is een ding. Je hebt het vaak niet als je het nodig hebt, omdat je al veel te lang geen post meer hebt geplaatst op je social media kanalen. Je baalt, maar hoe harder je baalt, het wordt er niet beter op. Inspiratie kan je niet echt dwingen, of eigenlijk...

Blog
sep 8, 2022

Hoe te dealen met sociale media?

Een interessant platform, waar je veel mee kan bereiken, maar er is ook zeker een keerzijde. Zo’n keerzijde die je heel persoonlijk kan opvatten, waar je wakker van ligt en die jouw manier van werken kan beïnvloeden. Een top medium om je aanbod te presenteren,...

Blog
jul 1, 2022

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is Zelf deed ik het ook hoor, daar niet van. Toen ik net begon, was mijn uurtarief ook lager dan nu. Ik heb zeker meer ervaring opgedaan, maar ik ben mezelf ook blijven ontwikkelen, ik doe steeds meer voor mijn klanten en...

Blog
mei 24, 2022

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge Zeker weten dat niet iedereen het doet zoals ik het doe. En ik kan nog veel leren, weet ik zeker. Learning on the job noem ik het. Als je een nieuwe dienst aanbiedt, moet je toch ergens beginnen, nietwaar? Mijn brainstorm...

Blog
apr 4, 2022

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid Het is een rare combinatie, ook eentje die je niet wilt, natuurlijk. Ik besef me dat ik zeker niet de enige ben. Dat het meer een uitzondering is als je in jouw gezin niet te maken hebt met een ernstig zieke...

Blog
feb 16, 2022

Kansen pakken is een vak apart

Kansen pakken is een vak apart Steeds meer merk ik dat ik echt van het kansen pakken ben. Ze liggen zo vaak voor het grijpen, doe er dan wat mee!Ik wil het liefst iedereen toeschreeuwen dat ze geen kansen moeten laten liggen. Je snapt, het gaat niet vanzelf. Het...

Blog
jan 31, 2022

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk Sinds vorig jaar doe ik aan vrijwilligerswerk. Ik was het type dat vooral geld overmaakte en zelf eigenlijk niet echt de handen uit de mouwen stak Ik begon begin vorig jaar met social media voor klanten en toen kwam Rocking Up X-Mas ook op mijn...

Blog
dec 20, 2021