Kansen pakken is een vak apart
Steeds meer merk ik dat ik echt van het kansen pakken ben. Ze liggen zo vaak voor het grijpen, doe er dan wat mee!
Ik wil het liefst iedereen toeschreeuwen dat ze geen kansen moeten laten liggen. Je snapt, het gaat niet vanzelf.
Het kost energie, tijd, moeite en noem maar op. Maar het is het waard! Het komt niet allemaal aanwaaien, bij mij niet tenminste.
Je start met social media, je post netjes om de dag je berichten, reels en verhalen. Je krijgt likes, volgers en je hebt best wel focus op je social media, maar daar houdt het bij de meeste ondernemers op. Dit is wat moet gebeuren toch?
Maar ik focus me totaal niet op volgers, ik focus me op de kansen.
Met wie kan ik samenwerken? Wie kan ik linken aan mijn klanten,
zodat ze hun bereik kunnen vergroten en de handen ineen kunnen slaan?
Want ik geloof in samenwerken, dat je samen meer kunt bereiken.
Ik let niet op de concurrentie, ik heb geen concurrenten. Dat geeft een partij rust, niet te doen!
Ik weet nu gewoon zeker dat mijn kracht ligt in het pakken van kansen. Ga met mij brainstormen en er komen sowieso 1000 ideeën op tafel. Maar daar blijft het niet bij, daar begint het eigenlijk pas. Mijn brein draait op volle toeren, alle radars staan aan en gaan gigantisch tekeer.
Als jij je met een onderneming focust op een bepaald product, maar je wilt wel uitbreiden. Zelf ben je nog niet aan toe aan die volgende stap, maar je ziet wel dat er animo is. Laat je die kans dan liggen of ga je op zoek naar een samenwerking, zodat je je assortiment kan uitbreiden?
Persoonlijk begrijp ik dan niet dat je geen tandje bijzet. Natuurlijk, iedereen heeft zo haar eigen redenen en ik veroordeel niemand. Ik vind het alleen doodzonde.
Ik probeer me, bij het begin van een samenwerking, altijd in te houden, mezelf een beetje te temmen, want als alle remmen losgaan… gaan ze ook los.
Vaak word ik zo enthousiast, nee niet vaak vriendin, altijd! Ik kan dan niet wachten om te zeggen wat ik allemaal alweer bedacht heb.
Weet je, als je je niet voor 100% kan focussen op je business, dan kan je ook geen gouden bergen verwachten. Dan moet je echt je verwachtingen bijstellen en blijven managen.
Heb je maar één of twee dagen per week om aan je business te werken, kan je niet verwachten dat je elke maand je omzet verdubbelt. Je hebt dan zoveel taken om aandacht te geven.
Acquisitie is niet makkelijk, maar het is maar net hoe je het aanpakt. Ik heb zoveel geluk dat ik alleen maar toffe klanten heb, die ik ook nog eens aan elkaar kan linken.
Gebruik je netwerk!
Deze is zo cruciaal. Gebruik je netwerk, die is vast groot genoeg om verder te komen. Zonder netwerk kom je minder ver, is mijn mening. Je hebt misschien wel een werkverleden. Wie daarvan kan jou helpen zelf een stap verder te komen? En hé, het hoeft niet allemaal voor niets he? Je kan de ander natuurlijk wel bedanken met een lunch bijvoorbeeld, het hoeft geen duizenden euro’s te kosten. Laat je waardering blijken.
Misschien doen andere socialmediamanagers dit ook wel hoor, maar ik breng dagelijks flink wat uren door op de verschillende socialmediakanalen. Kom ik iets leuks tegen, bijvoorbeeld iemand die haar huis wil verbouwen, dan probeer ik haar natuurlijk direct in contact te brengen met mijn klant, die een expert is in totaalrenovaties. Ik heb altijd mijn voelsprieten uitstaan en dat is een voordeel als je met mij samenwerkt. Dat is een extra, waar ik heel veel voldoening uithaal. Hoe mooi is het om elkaar te kunnen helpen?!
Want geven is leuker (dat was bijna een klant van mij en
misschien worden ze dat ooit nog wel ;))! Ik ben niet vies van een factuurtje
sturen, maar ik ben bescheiden, misschien zelfs iets té bescheiden. Al zou je
dat nu misschien niet zeggen haha. Mensen die mij kennen, weten dat ik niet
elke minuut op de factuur zet. Ik geloof in een duurzame samenwerking, een
gelijkwaardige relatie zodat je samen verder kan komen. Samen hogerop, samen next level.
Een paar voorbeelden van de haakjes die ik leg.
Een klant is huisarts en een andere klant heeft een webshop met
CBD olie. Huisartsen bestrijden over het algemeen klachten met
medicijnen. Nou, deze huisarts niet! Zij heeft veel interesse in CBD olie en schroomt niet om het te proberen. En, dan komt het pas, want wanneer zij positief is, zal ze dit ook aanraden aan haar patiënten. Veel mensen zijn op zoek naar iets anders dan
pijnbestrijding en willen toch ook de oorzaak aanpakken.
Voor een interieurontwerpster ben ik al meerdere klussen
tegengekomen, die super geschikt voor haar waren. Dan heb ik gelijk ook weer
content.
Brainstorm
Als we gaan brainstormen, of mindmappen zoals we dat
tegenwoordig noemen, dan komen de beste ideeën uit de hoge hoed. Vooraf denk ik weleens, kan ik het wel, komen er wel ideeën uit deze brainstorm? Nou, het is
nog nooit gebeurd dat het me niet lukte. Hier wil ik mij echt meer mee bezighouden.
Ik vind het tof, maar ik help de ondernemers er ook gigantisch mee!
De eerste afspraak staat en ik vertrouw erop dat er meer volgen.
Heb jij een bedrijf, maar loop je vast met social media en heb je
geen inspiratie? Dan kun je nu ook een brainstorm inplannen. Mijn advies is om 1 uur te brainstormen elke 2 weken. Daarmee heb je voor die 2 weken genoeg ideeën om je social media te onderhouden. Dat uurtje is een brainstorm only, dus je moet
zelf aan de gang met de uitwerking ervan.
Maar waar ik me nóg meer op wil focussen, is een dagdeel mindmappen en dan werk ik alles uit voor jou. Dus, wat heb je nodig om je doelen te bereiken, wie, wat, waar, wanneer en hoe? Als je iemand van de zijlijn mee laat kijken, dan krijg je zoveel andere inzichten. Out of the box denken… het klinkt zo cliché, maar het werkt wel!
Jij geeft aan wat de opdracht is, ik bereid me voor, we plannen een brainstorm en ik werk de hele boel uit. Het is iets waar ik zó blij van wordt en dit wil ik met jou óók doen!
Heb je binnenkort een project waar je op stuk loopt, laat het me weten! Na onze brainstorm kun je weer vol vertrouwen verder en hoe lekker is dat?!
Liefs,
Marga.