Hoe ik mijn prijs bepaal

Hoe ik mijn prijs bepaal

Jij bent veel te goedkoop! Hoor ik best wel regelmatig.

Ik bied mijn prijzen aan, die passen bij mijn klanten. Dat zijn ook startende ondernemers, sommige hebben wel budget, anderen wat minder.

Maar voor mij is het meest belangrijk dat ik een prijs aanbied, waar ik achter sta, waar ik een goed gevoel bij heb. Dat die prijs niet matcht met jouw verwachting, of met jouw prijzen, so be it.

En ja, ik leer ook, ik weet ook dat grote bedrijven grotere resultaten behalen dus kan ik mijn prijs daarop aanpassen. En ik leer ook door samen te werken. Met ondernemers die hetzelfde aanbieden, zodat we elkaar kunnen aanvullen of met ondernemers die baas zijn binnen hun eigen expertise. Zo kan je nog meer diensten aanbieden.

En zit daar dan een marge tussen? Soms. Sommige bedrijven willen dat, ga ik ook mee akkoord, werkt twee kanten op. Hij/zij een opdracht voor mij, kost mij iets marge, ik een opdracht voor hem/haar, verdien ik wat extra’s. Heel eerlijk.

Wel belangrijk is dat je elkaar blind vertrouwt. De ene keer ben jij contactpersoon, de andere keer de ander. Ik heb vertrouwen, maar ben niet naïef. Toch kan je op je bek gaan, altijd. Ik ga uit van het goede van de mens, dat je samen iets wilt bereiken, samen wilt groeien en samen sterker staat.

Hierbij gebruik je ook wel je onderbuikgevoel. Gaat er een alarmbel af, stoppen. Heb je er een goed gevoel over, heb je een fijne klik, actie!

Dat geldt in zekere zin ook voor het bepalen van je prijzen. Voor social media bied ik nu een pakketprijs aan. Ik heb een instapprijs, heel laag, maar krijg je ook veel minder dan voor het volledige pakket. Logisch wel. Aan de hand van het budget van de klant kan ik een voorstel op maat maken, maar ik hou tegenwoordig wel mijn instapprijs in de gaten. Dat is echt het starttarief.

Ik geef ontzettend veel waarde aan en daar staat dus ook een bepaalde waarde tegenover. Voor niks gaat de zon op. Klinkt heel suf, maar is echt zo. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, dan ben jij niet mijn klant.

Ik weet dat ik vriendelijke prijzen aanbied, ligt ook aan de ervaring. Vind ik. Ik leer elke dag, ik leer van anderen, ik leer door te investeren in social media en daardoor veranderen mijn prijzen ook.

Voor een Canva opdracht is het weer anders. Ik bekijk de opdracht, bespreek de wensen, zoals het aantal pagina’s en aan de hand daarvan doe ik een voorstel. Meest zet ik iets ruimer in, maar zal ik altijd aangeven als ik er minder uren in heb zitten.

Voor het beheren van een inbox hou ik mijn uurtarief aan. We spreken de uren per week af en daar ga ik het voor doen. Natuurlijk geef ik aan als ik tijd overheb of juist te kort kom.

Hoe ik mijn prijs bepaal

Weet je, daarom vind ik een gelijkwaardige samenwerking zo belangrijk. Je weet wat je aan elkaar hebt, je vertrouwt elkaar en dus ben je eerlijk en transparant. Je gaat je favoriete klant toch niet in de maling nemen? Zij gaan uit van jouw expertise en openheid en jij gaat daar discreet mee om. Omdat je de samenwerking wilt behouden en omdat je elkaar wilt ondersteunen en motiveren.

Samenwerken is echt mijn lievelings! Samen sparren over een voorstel, samen werken aan resultaten behalen en samen groeien. I like it!

Wil je met mij samenwerken? Kan!

Wil je meer blogs lezen? Kan!

Ik geef veel tips en trics over mijn persoonlijke ervaring op verschillende gebieden. Mijn Pinterest staat er vol mee, maar ook schrijf ik er blogs over.

Heb jij moeite met het bepalen van prijzen? Zoek een mede-ondernemer op, ga er samen eens voor zitten en zorg dat je vierkant achter je prijzen staat. Er zijn zoveel dames die je willen helpen hiermee, maak er gebruik van!

Nog meer leuke blogs!

Waar haal jij de inspiratie voor je social media vandaan?

Inspiratie is een ding. Je hebt het vaak niet als je het nodig hebt, omdat je al veel te lang geen post meer hebt geplaatst op je social media kanalen. Je baalt, maar hoe harder je baalt, het wordt er niet beter op. Inspiratie kan je niet echt dwingen, of eigenlijk...

Blog
sep 8, 2022

Hoe te dealen met sociale media?

Een interessant platform, waar je veel mee kan bereiken, maar er is ook zeker een keerzijde. Zo’n keerzijde die je heel persoonlijk kan opvatten, waar je wakker van ligt en die jouw manier van werken kan beïnvloeden. Een top medium om je aanbod te presenteren,...

Blog
jul 1, 2022

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is

Waarom uurtje-factuurtje geen goed idee is Zelf deed ik het ook hoor, daar niet van. Toen ik net begon, was mijn uurtarief ook lager dan nu. Ik heb zeker meer ervaring opgedaan, maar ik ben mezelf ook blijven ontwikkelen, ik doe steeds meer voor mijn klanten en...

Blog
mei 24, 2022

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge

Brainstormen anno 2022 met Marge in Charge Zeker weten dat niet iedereen het doet zoals ik het doe. En ik kan nog veel leren, weet ik zeker. Learning on the job noem ik het. Als je een nieuwe dienst aanbiedt, moet je toch ergens beginnen, nietwaar? Mijn brainstorm...

Blog
apr 4, 2022

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid

Een eigen bedrijf combineren met een ziek familielid Het is een rare combinatie, ook eentje die je niet wilt, natuurlijk. Ik besef me dat ik zeker niet de enige ben. Dat het meer een uitzondering is als je in jouw gezin niet te maken hebt met een ernstig zieke...

Blog
feb 16, 2022

Kansen pakken is een vak apart

Kansen pakken is een vak apart Steeds meer merk ik dat ik echt van het kansen pakken ben. Ze liggen zo vaak voor het grijpen, doe er dan wat mee!Ik wil het liefst iedereen toeschreeuwen dat ze geen kansen moeten laten liggen. Je snapt, het gaat niet vanzelf. Het...

Blog
jan 31, 2022

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk Sinds vorig jaar doe ik aan vrijwilligerswerk. Ik was het type dat vooral geld overmaakte en zelf eigenlijk niet echt de handen uit de mouwen stak Ik begon begin vorig jaar met social media voor klanten en toen kwam Rocking Up X-Mas ook op mijn...

Blog
dec 20, 2021

Welke social media platformen zijn geschikt voor jou

Welke social media platformen zijn geschikt voor jou? Je weet het vast wel maar het komt er steeds niet van. Starten met social media. Op welk platform moet ik zijn met mijn product en/of dienst? Kan ik met templates werken en welke strategie kan ik erop na houden?...

Blog
dec 7, 2021

Het geheim van een fijne samenwerking

Het geheim van een fijne samenwerking Een samenwerking is er voor mij eentje op basis van vertrouwen. Zonder vertrouwen kan ik niet samenwerken. Gelijkwaardigheid Daarbij spelen zeker meer factoren een rol. Wat dacht je van gelijkwaardigheid. Dat is er nog zo...

Blog
nov 29, 2021

Waarom social media onmisbaar is voor jou

Waarom social media onmisbaar is voor jou Kan je zonder social media een bedrijf runnen? Ja, het kan zeker wel. Is het slim om social media in te zetten? Ook dat is een duidelijke ja. Samen met een social media manager bepaal je een strategie. Wat is jouw...

Blog
nov 23, 2021