Hoe ik mijn prijs bepaal
Jij bent veel te goedkoop! Hoor ik best wel regelmatig.
Ik bied mijn prijzen aan, die passen bij mijn klanten. Dat zijn ook startende ondernemers, sommige hebben wel budget, anderen wat minder.
Maar voor mij is het meest belangrijk dat ik een prijs aanbied, waar ik achter sta, waar ik een goed gevoel bij heb. Dat die prijs niet matcht met jouw verwachting, of met jouw prijzen, so be it.
En ja, ik leer ook, ik weet ook dat grote bedrijven grotere resultaten behalen dus kan ik mijn prijs daarop aanpassen. En ik leer ook door samen te werken. Met ondernemers die hetzelfde aanbieden, zodat we elkaar kunnen aanvullen of met ondernemers die baas zijn binnen hun eigen expertise. Zo kan je nog meer diensten aanbieden.
En zit daar dan een marge tussen? Soms. Sommige bedrijven willen dat, ga ik ook mee akkoord, werkt twee kanten op. Hij/zij een opdracht voor mij, kost mij iets marge, ik een opdracht voor hem/haar, verdien ik wat extra’s. Heel eerlijk.
Wel belangrijk is dat je elkaar blind vertrouwt. De ene keer ben jij contactpersoon, de andere keer de ander. Ik heb vertrouwen, maar ben niet naïef. Toch kan je op je bek gaan, altijd. Ik ga uit van het goede van de mens, dat je samen iets wilt bereiken, samen wilt groeien en samen sterker staat.
Hierbij gebruik je ook wel je onderbuikgevoel. Gaat er een alarmbel af, stoppen. Heb je er een goed gevoel over, heb je een fijne klik, actie!
Dat geldt in zekere zin ook voor het bepalen van je prijzen. Voor social media bied ik nu een pakketprijs aan. Ik heb een instapprijs, heel laag, maar krijg je ook veel minder dan voor het volledige pakket. Logisch wel. Aan de hand van het budget van de klant kan ik een voorstel op maat maken, maar ik hou tegenwoordig wel mijn instapprijs in de gaten. Dat is echt het starttarief.
Ik geef ontzettend veel waarde aan en daar staat dus ook een bepaalde waarde tegenover. Voor niks gaat de zon op. Klinkt heel suf, maar is echt zo. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, dan ben jij niet mijn klant.
Ik weet dat ik vriendelijke prijzen aanbied, ligt ook aan de ervaring. Vind ik. Ik leer elke dag, ik leer van anderen, ik leer door te investeren in social media en daardoor veranderen mijn prijzen ook.
Voor een Canva opdracht is het weer anders. Ik bekijk de opdracht, bespreek de wensen, zoals het aantal pagina’s en aan de hand daarvan doe ik een voorstel. Meest zet ik iets ruimer in, maar zal ik altijd aangeven als ik er minder uren in heb zitten.
Voor het beheren van een inbox hou ik mijn uurtarief aan. We spreken de uren per week af en daar ga ik het voor doen. Natuurlijk geef ik aan als ik tijd overheb of juist te kort kom.
Weet je, daarom vind ik een gelijkwaardige samenwerking zo belangrijk. Je weet wat je aan elkaar hebt, je vertrouwt elkaar en dus ben je eerlijk en transparant. Je gaat je favoriete klant toch niet in de maling nemen? Zij gaan uit van jouw expertise en openheid en jij gaat daar discreet mee om. Omdat je de samenwerking wilt behouden en omdat je elkaar wilt ondersteunen en motiveren.
Samenwerken is echt mijn lievelings! Samen sparren over een voorstel, samen werken aan resultaten behalen en samen groeien. I like it!
Wil je met mij samenwerken? Kan!
Wil je meer blogs lezen? Kan!
Ik geef veel tips en trics over mijn persoonlijke ervaring op verschillende gebieden. Mijn Pinterest staat er vol mee, maar ook schrijf ik er blogs over.
Heb jij moeite met het bepalen van prijzen? Zoek een mede-ondernemer op, ga er samen eens voor zitten en zorg dat je vierkant achter je prijzen staat. Er zijn zoveel dames die je willen helpen hiermee, maak er gebruik van!